CASE: BORK SKOLE

Mere plads til alle

På Bork skole, har de valgt at lade Zap concept indgå som en integreret del af undervisningen på alle skolens seks klassetrin. Alle skolens elever og lærere har deres personlige Zap plade, der i samspil med Zap væglister og Zap Totem effektivt omdanner ellers passive arealer og uderum til arbejdspladser for både store og små. I klasserne har Zap erstattet dele af det stationære møblement og har skabt bedre plads til bevægelse i undervisningen. Zap væglister i flere forskellige højder, giver desuden eleverne god mulighed for at skifte arbejdsstilling uden at forstyrre undervisningen eller de øvrige elever. Zap Totem, som er placeret på skolens fællesområder, er meget populære og anvendes flittigt, når eleverne skal arbejde individuelt og i grupper.

Zap har givet større fleksibilitet i undervisningen, skabt mere plads til bevægelse og bedre rum for differentieret læring.

Jens Otto Pedersen

Skoleleder, Bork Skole

ZAP-Conceptet skaber rum til de behov, som eleverne faktisk har – fordybelse, gruppearbejde, god gulvplads, mobilitet, udeundervisning… – hvor der ofte er begrænsninger i det traditionelle klasserum.

Majbritt Lomholt og Maibritt Sander

Lærer, Bork Skole

Større frihed til differentieret læring

På Bork skole har de gode erfaringer med at lade eleverne sætte rammerne for eget læringsrum. Ofte foregår undervisningen sådan, at eleverne først får en kort introduktion til stoffet, hvorefter de tager Zap plade med sig og arbejder selvstændigt eller i grupper, det sted de foretrækker. Zap er med til at understøtte denne tilgang, da eleverne derved altid har adgang til en funktionel og mobil arbejdsplads. Der er stor variation i, hvordan eleverne vælger at arbejde. Nogle koncentrerer sig bedst, når de ligger på gulvet eller sidder i en krog. Andre søger mod Zap Totem, hvor de frit kan placere deres Zap plade i den ønskede arbejdshøjde, mens andre igen søger ud under åben himmel for at finde ro til læring.

Zap som et personligt møbel

Undervisere og ledelse har oplevet, at eleverne tager stort ejerskab for Zap. Alle har på hver deres måde personliggjort deres Zap plade, som de frit medbringer på alle skolens arealer – inde som ude. Ved at gøre pladerne til elevernes eget ansvar, har skolen undgået at Zap pladerne bliver væk eller efterlades rundt på skolen. Når Zap ikke er i brug, placeres pladerne på væglisterne i klassen eller i elevens egen reol.

Konkurrence på Bork Skole

På Bork Skole arrangerede vi i samarbejde med skolen en konkurrence, hvor elever og lærere skulle udforske, hvordan de med Zap concept kunne lære bedre, sjovere og mere aktivt.

Konkurrencen skulle give skolen mulighed for at implementere produktet bedst muligt og samtidig give os hos Højer Møbler vigtig feedback til vores produktudviklingsafdeling.

I løbet af konkurrencen skulle eleverne således dokumentere nye innovative måder at lære på via selfies, tegninger og præsentationer, og lærerne skulle samtidig afprøve nye måder at bruge Zap concept i deres undervisning. Konkurrencen blev en stor succes med stort engagement fra eleverne og lærerne og rigtig mange fine forslag, blandt andet med undervisning i trætoppen, læsning på rutsjebanen, matematik i sæbekassebilen og klasserum, hvor alle bordene blev taget ud til fordel for luft og bevægelse.

“Det har været meget imponerende at se de kreative forslag, som eleverne er kommet frem til”, siger Jens Otto Pedersen, som er skoleleder på Bork Skole.

Video

Se 2. og 3. klasses video omkring, hvordan de bruger Zap concept her.

ØNSKER DU AT KONTAKTE OS?


Du kan få fat på os her
hojer@hojermobler.dk
+45 51516010

Højer Møbler A/S
Industrivej 12
9310 Vodskov

CVR nr: 14795847
2016 Højer Møbler A/S

Højer Møbler A/S er en dansk virksomhed med over 20 års erfaring i at udvikle, producere og levere
indretningsløsninger til undervisningssektoren. Vi har fokus på at skabe rum i bevægelse til
forskelligartede og skiftende behov